- Nederlandse vertaling hieronder -
Mönchengladbach. Eingeladen hatten hoch3 aus Jüchen und ATI Nederland als Interreg-Projektpartner. Sie holten den Bundesverband Individual- und Erlebnispädagogik e.V. (be) als Partner mit ins Boot und luden Menschen aus beiden Ländern zum Austausch ein, die in ihren Arbeitsfeldern handlungsorientiert arbeiten und oft die Natur als Lernraum nutzen.
„Man muss nicht alles neu erfinden. Wir haben in den Niederlanden bisher keine Struktur für die Erlebnispädagogik, Erlebnistherapie und Individualpädagogik. Warum sollen wir nicht von und mit dem Bundesverband antizipieren? Denn die Werte und Normen in beiden Ländern sind gleich, damit haben wir schon die wichtigste Grundlage“, wirft Willi Kisters in den Raum. Er ist Dozent an der Hochschule Arnheim /Nijmegen und ist sich sicher: „Wir müssen mehr europäisch denken und es ist ein toller Start, dass heute zu der Auftaktveranstaltung des Projektes so viele Menschen aus beiden Ländern gekommen sind!“
Beim Start der Fachtagung konnte in Workshops und im Austausch und Netzwerken das Kennenlernen der Gemeinsamkeiten und Unterschiede vorangetrieben werden. Weitere Termine werden folgen, ehe im September gemeinsam ein Resümee gezogen wird. „Im besten Falle, steht dann die Gründung einer niederländischen Sektion des Bundesverbandes bevor“, erklärt Thomas Sablotny, Geschäftsführer von hoch3 und Vorstandsmitglied des Bundesverbandes Individual- und Erlebnispädagogik e.V.
Ähnlich hat es der Bundesverband schon mit den Kolleg:innen aus Österreich gehalten: „Wir alle können gemeinschaftlich mehr erreichen, was bei der sich entwickelnden Gesetzgebung durch die EU von enormer Wichtigkeit ist, "Wir sind Europa und tragen diesen Gedanken mit!“ Genau deshalb sei die Entwicklung eines gemeinsamen Positionspapieres wichtig: „Wir müssen Brüssel sagen: Denkt an uns!“ Denn in der Gemeinschaft stark aufzutreten, kann viel bewirken.
Bei der Fachkonferenz in Mönchengladbach zeigte sich schnell, wie ähnlich die Arbeit schon in vielen Punkten ist. „Wir haben vielleicht eine Sprachbarriere, aber wir haben die gleichen Werte und die gleiche Haltung Menschen gegenüber. Das tut gut in der heutigen Zeit. Wir möchten Grenzen öffnen, statt sie zu schließen“, so Reinhard Zwerger, Vorsitzender des Bundesverbandes.
Per Wijnands war der erste Niederländer, der das Anerkennungsverfahren des be durchlaufen hat und nun den Titel Erlebnispädagoge be® tragen darf. Er weiß also, welche Strukturen die deutschen Kolleg:innen in ihrer Ausbildung festgelegt haben: „Und genau die fehlen uns in den Niederlanden. Wir müssen auch bei uns die Qualität höher setzen, die Ausbildung professionalisieren und profilieren. Wenn eine solche Ausbildung zertifiziert ist, ist sie seriöser. Qualitätssiegel und Standards können den entscheidenden Unterschied machen.“
Die Teilnehmenden wissen um die positiven Effekte ihrer Arbeit auf die Menschen und können durch die Erhöhung der Qualität und durch die Stärke des gemeinsamen Auftretens ihre Arbeit weiter voranbringen, um mehr Menschen zu erreichen. So ist der Bereich Reiseprojekte in den Niederlanden, wie wir sie in Deutschland in den Individualpädagogischen Angeboten im Rahmen von Hilfen zur Erziehung anbieten, noch unbekannt. Kinder, die von deutschen Trägern betreut werden, könnten dank Vernetzung Projekte mit den niederländischen Kolleg:innen vor Ort absolvieren. Ein weiterer Vorteil der gemeinsamen Arbeit wäre das grenzübergreifende Nutzen der jeweiligen Ressourcen. Auch der Bereich Klassenfahrten mit dem Schwerpunkt Erlebnispädagogik könnte in den Niederlanden noch ausgebaut werden, weil er zum jetzigen Zeitpunkt bisher wenig präsent ist.
Durch die Gemeinschaft öffnen sich viel mehr Türen: Die Qualität und die Anzahl der Möglichkeiten steigen. Thomas Sablotny fasst das erste Treffen zusammen: „Es war großartig! Das Interesse an der gemeinsamen Entwicklung und dem zunehmenden Niveau der Bereiche ist groß und das macht uns Mut für die Entwicklung. Wir freuen uns auf unseren nächsten Termin im Mai.“
Interessenten können sich unter sablotny(at)hochdrei.de melden und erhalten weitere Informationen.
Das nächste Treffen ist am Donnerstag, 22. Mai 2025, in Nijmegen. Anmeldungen sind ab 28. März 2025 unter www.hochdrei.de/frebus möglich.
Bei Presserückfragen bitte bei Jule Schäfer von hoch3 melden: schaefer(at)hochdrei.de oder Tel. 0151/67 03 57 96.
Text: Jule Schäfer
Fotos: hoch3, Katja Rothmeier
Grensoverstijgend Symposium: Grenzen slechten voor gezamenlijke kwaliteit
Middelen benutten, van elkaar leren en samen ontwikkelen: Tijdens het “Grensoverstijgend Symposium: Kwaliteitsontwikkeling in de Adventure Education / Ervaringsleren, Adventure Therapy en individuele pedagogiek”, 13.03.2025 in Mönchengladbach kwamen Duitse en Nederlandse deelnemers samen om de eerste stappen te zetten naar een grensoverstijgende samenwerking.
Dit project wordt mogelijk gemaakt door het Interreg-programma Duitsland-Nederland, samen met zijn programmapartners, en wordt mede gefinancierd door de Europese Unie.
Mönchengladbach.
Het project werd geïnitieerd door hoch3 uit Jüchen en ATI Netherlands als Interreg-projectpartners. Zij betrokken het Bundesverband Individual- und Erlebnispädagogik e.V. (BE) als partner en nodigden mensen uit beide landen uit voor een uitwisseling. De deelnemers werken voornamelijk praktijkgericht in de diverse vakgebieden en maken vaak gebruik van de natuur als leeromgeving.
"We hoeven niet alles opnieuw uit te vinden. In Nederland hebben we nog geen structuur voor Adventure Education / Ervaringsleren, Adventure Therapy en individuele pedagogiek. Waarom zouden we niet anticiperen op en samenwerken met de Bundesverband? De waarden en normen in beide landen zijn vrijwel gelijk, en dat is de belangrijkste basis," zegt Willi Kisters. Hij is docent aan de Hogeschool Arnhem/Nijmegen en is ervan overtuigd: "We moeten meer Europees denken en het is een geweldige start dat er vandaag zoveel mensen uit beide landen naar de kick-off van het project zijn gekomen!"
Tijdens de start van het symposium konden deelnemers in workshops en netwerksessies kennismaken met elkaar en uitwisselen over de overeenkomsten en verschillen. Er volgen nog meer symposia (in mei en september), waarna eind september een gezamenlijke evaluatie zal plaatsvinden. "In het beste geval leidt dit tot de oprichting van een Nederlandse sectie van het Bundesverband," legt Thomas Sablotny uit, directeur van hoch3 en bestuurslid van de BE.
Een soortgelijke samenwerking heeft het Bundesverband al met collega’s uit Oostenrijk tot stand gebracht. "Samen kunnen we meer bereiken, wat enorm belangrijk is gezien de zich ontwikkelende EU-wetgeving. Wij zijn Europa en dragen dat gedachtegoed met ons mee!" Daarom is de ontwikkeling van een gezamenlijk state-of-the-art paper belangrijk: "We moeten Brussel laten weten: Denk aan ons!" Een sterke gezamenlijke aanwezigheid kan hierin veel bereiken.
Tijdens het symposium in Mönchengladbach werd al snel duidelijk hoe vergelijkbaar de diverse thema’s in veel opzichten is. "We hebben misschien een taalbarrière, maar we delen dezelfde waarden en houding ten opzichte van mensen. Dat voelt goed in deze tijd. We willen grenzen openen in plaats van ze te sluiten," aldus Reinhard Zwerger, voorzitter van het Bundesverband.
Per Wijnands was de eerste Nederlander die het erkenningsproces van de BE heeft doorlopen en nu de titel Erlebnispädagoge be® mag dragen. Hij weet dus welke structuren de Duitse collega's in hun opleiding hebben vastgesteld: "En precies die structuren missen we in Nederland. We moeten ook hier de kwaliteit verhogen, de opleidingen professionaliseren en ons vakgebied profileren. Als zo'n opleiding gecertificeerd is, wordt deze serieuzer genomen. Kwaliteitskeurmerken en standaarden kunnen het verschil maken richting verzekeraars, gemeenten en de politiek."
De deelnemers zijn zich bewust van de positieve effecten van hun werk op mensen. Door kwaliteitsverhoging en gezamenlijke profilering kunnen zij hun werk verder ontwikkelen en meer mensen bereiken. In Nederland zijn reisprojecten, zoals ze in Duitsland binnen intensieve pedagogische maatregelen worden aangeboden, nog onbekend. Dankzij samenwerking kunnen kinderen die door Duitse organisaties worden begeleid, ook in Nederland aan projecten deelnemen met lokale collega's. Een ander voordeel van samenwerking is het grensoverstijgend benutten van middelen. Ook het segment schoolreizen met een focus op Ervaringsleren zou in Nederland verder ontwikkeld kunnen worden, omdat het momenteel nog weinig bekend is.
Door samenwerking openen zich veel meer deuren: de kwaliteit en het aantal mogelijkheden nemen toe. Thomas Sablotny vat de eerste bijeenkomst samen: "Het was geweldig! De belangstelling voor gezamenlijke ontwikkeling en het verhogen van het kwaliteitsniveau is groot en dat stemt ons optimistisch voor de toekomst. We kijken uit naar onze volgende bijeenkomst in mei."
Geïnteresseerden kunnen contact opnemen via sablotny@hochdrei.de voor meer informatie. De volgende bijeenkomst vindt plaats op donderdag 22 mei in Bemmel (bij Nijmegen). Aanmelden kan vanaf 28 maart via www.hochdrei.de/frebus.
Onderschrift foto: Wat een start! Talrijke deelnemers uit Duitsland en Nederland kwamen samen in Mönchengladbach voor de eerste vakconferentie "Grensoverstijgend Symposium: Kwaliteitsontwikkeling in de Adventure Education / Ervaringsleren, Adventure Therapy en individuele pedagogiek". Foto: hoch3